Ačkoliv Facebook a jemu podobní oslovují zejména spotřebitelsky orientovanou „klientelu“, je tato ohromná skupina lidí lákavá i pro vývojáře CAD softwaru.
Sociální sítě jsou bezesporu fenoménem posledních let. Stovky milionů jejich aktivních fanoušků, z nichž většina o sobě ráda vyzrazuje osobní data, jsou samozřejmě velkým lákadlem pro množství firem, jež by tento potenciál rády podchytily a využily ve svých marketingových kampaních. Jen málokdo však dosud ví, jak na to.
Velmi odhodlaně tak vloni zapůsobila společnost PTC, která celkovou situaci nejprve zodpovědně analyzovala, načež do spleti internetových komunit vstoupila hned na několik frontách, od stránky na Facebooku, přes krátké zprávy na Twitteru až po blog zacílený na propagaci „sociálního vývoje produktů“. Dosažené efekty nicméně příliš přesvědčivě nevypadají a spíše vyvolávají otázku, zda a nakolik jsou tyto sítě relevantní k využití ze strany takto úzce specializovaných podniků, jež dodávají řešení na velmi vysoké úrovni, kam běžný spotřebitel „nevidí“.
Čísla, která nepřesvědčí
Čistě pro ilustraci – blog „Social Product Development“, který PTC provozuje od loňského března, čítá necelých šedesát příspěvků, přičemž má k dnešnímu datu 46 registrovaných fanoušků. Stránka PTC na Facebooku se „líbí“ 2 060 lidem, což je i při takto nízkém počtu největší skupina, porovnáme-li facebookové stránky čtyř největších dodavatelů CAx softwaru na světě. Na druhém místě je SolidWorks s 1 777 lidmi, následovaný Autodeskem (1 057 lidí), Dassault Systémes (142 lidí) a Siemens PLM Software (100 lidí). Nemusíte být zkušeným marketingovým stratégem, aby vám došlo, že pokud mluvíme o celosvětových globálních fanouškovských stránkách, nevypadá to jako zásah do černého.
Webová stránka orientovaná na studenty, kteří využívají software od Autodesku,
patří z CAx oblasti na Facebooku k těm bezkonkurenčně nejnavštěvovanějším
Podstatně lépe jsou na tom více specializované skupiny, cílící na konkrétní produkt, nebo specifické uživatele. Skupina Autodesk Student Engineering and Design Community se 40 480 fanoušky svým názvem i úspěchem napovídá, koho Facebook oslovuje vůbec nejvíc a tedy i jakým směrem zaměřovat „internetově sociální“ kampaně. Ještě větší dopad má přitom produktově zaměřená stránka „AutoCAD“, kterou si oblíbilo už téměř 61 tisíc lidí. Skupina je poměrně aktivně moderovaná a na její „zdi“ pravidelně přibývají příspěvky, vesměs instruktážní videa popisující různé tipy pro ovládání programu. Jiný návrhový software, myšleno CAx systémy, však zaznamenává ze strany uživatelů Facebooku zájem nižší o několik řádů a fakticky je úspěch, když se k produktové stránce přidá několik stovek zájemců.
Puzzle od výrobce Catie
Poměrně kuriózní přístup k expanzi na Facebook zvolila společnost Dassault Systémes, která na počátku srpna zveřejnila plugin pro svoji aplikaci 3Dvia, umožňující vyvíjet pro Facebook interaktivní 3D hry. Na webu www.3dvia.com za tímto účelem zpřístupnila bezplatnou sadu vývojových nástrojů, zdrojového obsahu a službu pro online hosting vyvinutých aplikací.
Výrobce systému Catia a příbuzných high-end produktů se nyní pokouší
na Facebooku prorazit s aplikací pro vývoj interaktivních 3D her
K dispozici je více než 190 tisícům aktuálních uživatelů produktu 3Dvia. Souběžně s tím firma spustila první takto vytvořenou hru, jakési 3D puzzle, nazvanou „Billions, Save Them All“. Podle dostupných informací chce takto inspirovat své zákazníky k tomu, aby internetových komunit více využívali ke komunikaci prostřednictvím „3D jazyka“. V kontextu dosavadního spektra produktů firmy Dassault Systémes, která nabízí high-end řešení zejména pro strojírenství, jde o poměrně těžko uchopitelný krok a je v této chvíli otázkou, co je jeho hlavním smyslem a koho reálně osloví.
Zdroj: Facebook, PTC, Dassault Systémes