Nároky zákazníků automobilek nepřetržitě rostou, ceny vozů přitom nelze příliš zvyšovat. O úspěchu více než kdy dříve rozhodují emoce a výrobci i dodavatelé musejí umět na tento trend reagovat.
Své rozhodnutí o koupi automobilu zákazník často činí v sociálním a emocionálním kontextu. Tato zásadní změna, zahrnující osobní zážitek při výběru nového vozu, vyžaduje logicky změnu v systémovém přístupu. Společnost Dassault Systèmes na tuto potřebu reaguje svými specializovanými řešeními pro automobilový průmysl na platformě 3D Experience. Nejnovější z nich se jmenuje Bid to Win a je určeno především pro dodavatele OEM výrobců, tedy i pro český trh.
Softwarové řešení Bid to Win svými v průmyslu již osvědčenými nástroji a procesy umožní analyzovat obchodní příležitosti, získat nové obchody, navrhnout a ověřit nový výrobek, připravit ho pro výrobu, vyrobit a dodat ho zákazníkům. To vše v daném termínu, s dodržením rozpočtu a k plné spokojenosti zákazníka.
Bid to Win poskytuje uživatelům sjednocené uživatelské prostředí napříč všemi procesy a disciplínami, od marketingu přes obchod až po servis. Umožňuje kompletní návrh výrobku od vstupních požadavků až po funkční, logický a fyzický model. Samozřejmostí je sledování a vizualizace požadavků na výrobek v průběhu jeho celého životního cyklu. To zcela eliminuje odchylku mezi tím, co se vyrobí, a co trh, respektive OEM odběratel očekával.
Souhrn informací z více zdrojů
Bid to Win umožňuje vytváření a přizpůsobování pracovního prostředí v podobě uživatelských „dashboardů“, což ocení zejména ti pracovníci, kteří potřebují mít stále k dispozici informace pro svá rozhodnutí, například kompletní přehled o aktuálním stavu vývojových aktivit či průběh projektů ve formě Ganttova diagramu.
To vše ve vztahu k obchodním cílům společnosti, jako je třeba relace aktuálních nákladů projektu k očekávaným výnosům z budoucího prodeje výrobku. Komfortní schopnost vizualizace veškerých obchodních informací, a to včetně příslušných metrik a případných výstrah, tak pomáhá při správném rozhodování.
Projektové řízení
Řízení projektů se opírá o požadavky na včasné zahájení výroby a dodání výrobku v termínu. Bid to Win zajišťuje nulové zpoždění při realizaci výrobků díky plánování a řízení zdrojů podle jejich dostupnosti v reálném čase, eliminaci aktivit s nulovou hodnotou a integrované správě změn projektu v jeho rozsahu, harmonogramu a zdrojích. Řízení úloh projektu je v kontextu všech jeho funkcí a aktualizace projektu je řízená reálným stavem jeho výstupů.
Projektové řízení v rámci Bid to Win tak poskytuje pravdivější vizuální přehled o reálném stavu a průběhu projektů, zajišťuje distribuci jednotlivých úloh účastníkům projektu, umožňuje správu více projektů včetně jejich vzájemných závislostí a usnadňuje opětovné použití dat z předchozích projektů, čili rychlý start nového projektu.
Podpora metodik APQP a PPAP
Metodika APQP (Advanced Product Quality Planning) vznikla v 80. letech dvacátého století jako výsledek spolupráce automobilek Ford, GM a Chrysler, s cílem zabránit úbytku jejich zákazníků z důvodu jejich nespokojenosti s kvalitou automobilů. APQP je strukturovaný postup, který definuje kroky, jež jsou nutné k zabezpečení uspokojivé jakosti výrobku pro zákazníka. Vzhledem k tomu, že kvalita je z 80 % vytvářena již v předvýrobních etapách, je právě řešení Bid to Win vhodným nástrojem pro řízení plánování kvality, neboť v těchto etapách pomáhá usnadňovat komunikaci mezi OEM výrobci automobilů a jejich dodavateli.
PPAP (Production Part Approval Process) neboli proces schvalování dílů do sériové výroby, je metodika pro nastavení procesů schvalování dílů určených k výrobě. Jako součást metodiky APQP zajišťuje podporu používání jednotných procesů, jednotné terminologie a standardního formuláře.
Prezentace společnosti Technodat, CAE-systémy.
Napsal Jindřich Vítů.