Profesionální průmyslové 3D tiskárny využívá mnoho českých firem již dlouhé roky. Doposud zde však chyběla kategorie značkových zařízení se špičkovou technickou podporou, které si může dovolit i jednotlivec. Teď přichází MakerBot.
MakerBot je ve světě 3D tisku něco jako iPhone mezi mobilními telefony. Zejména v USA, odkud tato značka 3D tiskáren pochází a kde jsou tato zařízení taktéž vyráběna – za Atlantikem se zdá, jako by každý mluvil o MakerBotu. Prim hraje MakerBot také v hledáčku předních dodavatelů CAD softwaru i dalších technologických lídrů. Například firma Autodesk má s MakerBot Industries uzavřeno partnerství a nabízí balík kombinující tuto 3D tiskárnu s jejími aplikacemi pro 3D modelování. Konkurenční SolidWorks aktuálně pod vlivem „nové průmyslové revoluce“ připravuje přímou podporu 3D tisku ze svého CAD softwaru a značka MakerBot byla několikrát prezentována na letošní konferenci SolidWorks World 2014 v Kalifornii. Za všechny další stojí zmínit Microsoft, který zvolil MakerBot jako jediné 3D tiskárny, které nabízí ve svých obchodech, a také ve svém e-shopu, jako nejlepší volbu pro uživatele Windows.
To vše svědčí o dvou věcech – zaprvé, MakerBot je dnes prominentní značka, která výrazným způsobem zastiňuje všechny ostatní výrobce „levných“ 3D tiskáren a zadruhé, to především, takové pověsti, rozšíření a přízně předních hráčů na trhu informačních technologií by se MakerBot nedočkal, kdyby to nebyl opravdu kvalitní a perspektivní produkt.
Nejprodávanější na světě
Odbyt těchto 3D tiskáren roste velmi strmým tempem. Zatímco od uvedení prvního modelu na trh v roce 2009 do června loňského roku bylo prodáno dvaadvacet tisíc zařízení s logem MakerBot, během dalšího pololetí se počet prodaných 3D tiskáren MakerBot zdvojnásobil a zanedlouho dosáhne mety padesáti tisíc. To činí z MakerBotu jednoznačně nejprodávanější značku komerčních 3D tiskáren na světě, pomineme-li nezávislou opensourcovou platformu RepRap, její úsilí však míří trochu jiným směrem.
Pro zdejší zájemce o dostupné 3D tiskárny použitelné i v průmyslovém nasazení je proto jistě příjemnou skutečností, že značka MakerBot letos v únoru konečně vstoupila na český trh. Vzhledem k tomu, že se jejím distributorem pro Českou republiku a Slovensko stala společnost MCAE Systems, znamená to pro budoucí uživatele těchto zařízení navíc ohromnou přidanou hodnotu. Bez nadsázky, v Česku není jiná firma, která by měla se 3D tiskem tak rozsáhlé zkušenosti a tak špičkové reference, jako právě kuřimská MCAE Systems, která první 3D tiskárnu v Česku instalovala už v roce 1996 a mezi jejíž zákazníky patří mimo jiné například Škoda Auto.
3D tisk je totiž především výrobní technologie a jako taková vyžaduje odpovídající technickou podporu. Dalším a neméně důležitým faktorem při rozhodování o tom, jakého dodavatele 3D tiskáren zvolit, je také know-how z konkrétních oblastí průmyslového využití, od rychlé výroby prototypů pro plastovou výrobu po slévárenské aplikace, umožňující i z plastového 3D výtisku odvodit díl z libovolného kovu nebo menší série modelů z jiných typů materiálu. To vše dokáže nabídnout pouze ten, kdo má již patřičné zkušenosti a kontakty, což odborníci z MCAE Systems splňují měrou vrchovatou.
FDM je originální chráněné označení
Podobně jako všechny ostatní levné 3D tiskárny pracující na bázi nanášení taveného plastu, inspiroval se i MakerBot jedním z patentů firmy Stratasys, jehož ochrana vypršela v roce 2009. Poté, co předběhl celý trh a stal se fenoménem popisovaným v úvodu tohoto článku, podlehli majitelé MakerBot Industries nabídce Stratasysu a nechali se za 403 milionů dolarů koupit.
Firma, která v osmdesátých letech přivedla technologii 3D tisku metodou FDM na svět a poslední čtyři roky jen netečně sledovala, jak ji mnozí garážoví výrobci kopírují, tedy chytrým krokem získala toho nejsilnějšího z nich do svých struktur a uzavřela tak pomyslný kruh nastartovaný jejím vlastním vývojem. Jak nám prozradil zakladatel Stratasysu S. Scott Crump: „Radši se budu kousat do vlastní ruky, než abych to dovolil ostatním,“ (viz rozhovor v minulém vydání).
Krátce poté, co se MakerBot stal součástí Stratasysu, je tedy jediným výrobcem osobních 3D tiskáren, který je oprávněn nabízet originální technologii FDM. Samotné označení FDM je jištěné platnou ochrannou známkou a žádný jiný výrobce ho nemůže legálně používat v souvislosti se svými produkty, navzdory faktu, že se tak opakovaně děje. Prostřednictvím soudního sporu s jedním z konkurenčních výrobců, jenž se jako mnozí další inspiruje v jeho patentech, se nyní Stratasys snaží dosáhnout precedentního rozsudku, který by v případě výhry mohl mít dalekosáhlé dopady na další výrobce komerčních 3D tiskáren odvozených z FDM.
MakerBot je z tohoto rizika vyjmut, protože patří Stratasysu. Jeho vliv na značku vzešlou z komunity RepRapu je vidět na aktuálních modelech těchto 3D tiskáren, představených na veletrhu CES 2014 v Las Vegas. Zařízení od MakerBotu ve své již páté generaci získala exkluzivně vyhlížející fazónu a atraktivní funkce, jako například Wi-Fi připojení nebo vestavěnou kameru s možností sledovat přes cloud průběh tisku na dálku. Podpis Stratasysu je patrný zejména na nové tiskové hlavě, která jeví známky průmyslového řešení, které nabízí vyšší komfort a kvalitu za cenu technologické „uzavřenosti“, což je prvek samozřejmý u produkčních řad 3D tiskáren Stratasys Mojo nebo Uprint.
Statisíce hotových 3D modelů
Náskok MakerBotu oproti jiným 3D tiskárnám v obdobných cenových relacích se projevuje taky v jeho softwaru. Aplikace MakerWare, kterou si můžete zdarma stáhnout z webu Makerbot.cz, poskytuje velmi jednoduché a názorné ovládání, přitom ovšem umožňuje vše do detailu nastavit, pokud se vám do úprav vstupních parametrů zachce pouštět. S mírnou nadsázkou však zvládne ovládat MakerWare a MakerBot i naprostý laik a k vytvoření prvního výrobku si vystačíte s několika málo kliknutími myši.
Ačkoliv jsou 3D tiskárny nástrojem pro tvůrčí lidi, kteří sami produkují 3D data pro výrobu, lze samozřejmě využívat také již existující modely. I zde MakerBot exceluje, neboť provozuje zřejmě největší databázi volně dostupných 3D modelů všeho možného – na webu Thingiverse.com jich dnes najdete už kolem dvou set tisíc.
Rychlý, tichý a detailní tisk z PLA
Zájemci o 3D tiskárnu v současnosti mohou vybírat celkem z pěti rozdílných typů, ze kterých se vymyká pouze MakerBot Replicator 2X, jako jediné zařízení optimalizované pro materiál ABS, navíc se dvěma hlavami, což v praxi znamená, že umožňuje vytvářet jeden výrobek ze dvou různých materiálů. Hlavní výhodou je zde možnost využít rozpustných podpor, ve druhém sledu pak tvorba dvoubarevných výrobků. Tuto modelovou řadu však MakerBot pod Stratasysem už pravděpodobně nebude dále rozvíjet a tisk z ABS zůstane doménou vyšších modelů průmyslových 3D tiskáren.
Všechny ostatní 3D tiskárny od MakerBotu jsou primárně určeny pro materiál PLA, který vyniká příjemným a snadným použitím, navíc je to přírodně odbouratelný bioplast, který neškodí lidskému zdraví. Ne, že by nezvládly zpracovat jiné typy strun, kterými se plní, nicméně pro značkové PLA jsou optimalizovány a dosahují s ním objektivně nejlepších výsledků.
Dosud nejúspěšnějším modelem je MakerBot Replicator 2, uvedený na trh v roce 2012. Díky tomu je internet plný uživatelských zkušeností a v rámci celkové nabídky 3D tiskáren je to pořád ještě jedno z nejlepších zařízení, jaké můžete za danou cenu pořídit. Jeho maloobchodní česká cena včetně daně z přidané hodnoty a zákonné záruky byla stanovena na 69 900 Kč.
MakerBot páté generace
Velmi zajímavě působí nabídka tří nejnovějších modelů tiskáren, které budou na trh uváděny během následujících týdnů. Všechny nabízejí tutéž vyspělou technologii FDM, liší se především velikostí stavební komory a tomu odpovídajícími cenami.
Využití naleznou při mnoha různých úkolech, přičemž díky velmi přesnému tisku určitě obstojí i v produktivním nasazení konstrukčních kancelářích nebo v ateliérech designérů. Na zmíněný MakerBot Replicator 2 generačně navazuje MakerBot Replicator Desktop, nabízející jemný 3D tisk o výšce vrstvy 0,1 mm, stavební komoru s objemem 25,2 × 19,9 × 15 centimetrů, Wi-Fi připojení, vestavěnou kameru a barevný LCD displej. Profesionálové, kteří potřebují pro tvorbu jednotlivého modelu větší rozměry, uplatní velký MakerBot Replicator Z18 s komorou o rozměru 30,5 × 30,5 × 45,7 centimetrů a cenou zlomkovou proti srovnatelným řešením, které byly k dispozici doposud (česká cena k datu uzávěrky tohoto vydání nebyla oznámena, ale očekáváme, že nepřesáhne dvě sta tisíc korun).
Zejména pro školy a domácí uživatele pak bude zajímavou volbou MakerBot Replicator Mini, umožňující vyrábět modely, nebo jejich části, do velikosti 10 × 10 × 12,5 centimetrů. Cenu této 3D tiskárny na českém trhu odhadujeme na pětačtyřicet tisíc korun včetně DPH.
Školení a rozšířená technická podpora
Jak již v tomto článku zaznělo, 3D tiskárny jsou výrobní zařízení, jež vyžadují pravidelný servis a kvalifikovanou údržbu. Za tímto účelem je pro tiskárny MakerBot možné připlatit si za rozšířenou podporu, jež nabídne servisní zásahy a technickou podporu nad rámec zákonné záruky. Tato služba se určitě vyplatí každému, kdo chce 3D tiskárnu využívat opravdu produktivně a využívat naplno jejího potenciálu. Vedle toho firma MCAE Systems připravuje semináře a školení, na kterých zájemce o 3D tisk seznámí s tím, jak z těchto technologií vytěžit maximum.
Svoji českou předpremiéru zažily 3D tiskárny MakerBot v Brně na veletrhu tiskových technologií PrintExpo. Většího prostoru se jim dostane na strojírenském veletrhu For Industry, který se koná ve dnech 15. až 17. dubna na pražském výstavišti PVA Expo. MakerBotu bude věnována také jedna z přednášek na konferenci „Realita 3D tisku“, která proběhne na For Industry v úterý 15. dubna – časopis Konstruktér je jejím hlavním mediálním partnerem.
Napsal Jan Homola. Fotografie poskytla společnost MakerBot Industries.