Česká letadlová legenda L-410 právě oslavila 45. výročí a ještě letos má vzlétnout prototyp její nové generace. Jeho digitální model vzniká v softwaru Catia PLM Express.
Offroad mezi letadly, jak úspěšný český letoun označil technický ředitel společnosti Aircraft Industries Karel Minařík, je v Kunovicích vyráběn od roku 1969. Oslava pětačtyřicátého výročí prvního vzletu L-410 v prostorách Aircraft Industries připomněla, že pod tímto označením bylo vyprodukováno více než jedenáct set strojů, z nichž asi tři sta padesát je doposud v provozu, a to na pěti světových kontinentech. Letadlo se dobře osvědčilo v náročných podmínkách, schopné například přistávat na nezpevněném terénu bez zabezpečení v podobě přístrojového přiblížení.
Aircraft Industries již několik let pracuje na vývoji nové generace s příznačným označením L-410 NG (New Generation). Na projektu se podílí deset řešitelů z řad českých firem působících v různých oborech, dvě výzkumně-vývojové organizace a jedna vysoká škola. V softwarové výbavě zainteresovaných konstruktérů najdete mimo jiné 3D PLM řešení Catia PLM Express, jehož implementaci obstarala zlínská společnost Technodat. Projekt s rozpočtem v řádech stamilionů korun by měl vyvrcholit letos prvním testovacím vzletem L-410 NG. Od roku 2017 by pak chtěla Aircraft Industries zahájit sériovou výrobu.
Ve všech ohledech lepší letadlo
Projekt rozsáhlé modernizace malého dopravního letounu L-410 UVP-E20 zavádí do procesu vývoje nejnovější poznatky v oblasti vývoje letadlové techniky a technologie výroby, přičemž využívá prostředků z výzkumných projektů MOSTA a INKOM, financovaných s příspěvkem českého státu. Realizace projektu povede ke zvýšení maximálního platícího zatížení letounu, k zlepšení výkonů letounu v teplých a vysokohorských podmínkách s použitím nové verze turbovrtulového motoru GE H85 a nové vrtule AV 725, k prodloužení životnosti, k zavedení moderních systémů údržby, ke zvětšení zavazadlových prostorů, k zvýšení cestovní rychlosti, k prodloužení maximálního doletu a ke koncepčně novému řešení konstrukce křídla s podstatně většími palivovými nádržemi a nižší pracností výroby.
Společnost Aircraft Industries je významným výrobcem malých dopravních letounů. Její výrobní a obchodní aktivity úzce navazují na tradice výroby letadel v Kunovicích a společnosti Avia Letňany, která v Kunovicích vyráběla letadla již od roku 1936. K důvěrně známé značce „Let“ se firma dosud hlásí jak ve svém logu, tak doménou svého webu www.let.cz.
Cílem společnosti je vyrábět letouny nejvyšší kvality pro bezpečnou a spolehlivou leteckou přepravu pasažérů i zboží, při zajištění co nejnižších nákladů. Vedle toho je v zájmu Aircraft Industries navazovat kooperace s předními světovými výrobci v leteckém průmyslu a v neposlední řadě být zaměstnavatelem nejtalentovanějších lidí v souvisejících oborech.
V oblasti kooperační výroby lze zmínit například partnerství s britskou firmou GKN Aerospace, které Aircraft Industries po mnoho let dodává sestavy pro motorové gondoly letounu EADS CASA CN-235 a od roku 2006 také díly pro letoun Boeing 787. Z českých obchodních partnerů se úspěšně vyvíjí spolupráce například se Škodou Vagónka v oblasti obrábění a tváření či s výrobcem autobusů Iveco Vysoké Mýto.
Pětačtyřicet let ve vzduchu
Dopravní a transportní letoun L-410 byl předurčen především pro regionální dopravu. Dokáže přistát na malých a nezpevněných letištích, vydrží v extrémních podmínkách od +50 °C do –50 °C, pojme devatenáct cestujících nebo 1710 kg nákladu. Jeho vývoj začal v 60. letech minulého století, prototyp poprvé vzlétl 16. dubna 1969. V Kunovicích vznikla asi tisícovka těchto letounů a dosud je ve světě v provozu ještě 350 kusů. Do roku 1989 dominoval mezi zákazníky Sovětský svaz. Tamní Aeroflot ho zařadil do své flotily, přičemž L-410 bylo jediným letadlem zahraniční výroby a vývoje, které tento dopravce používal.
Letouny, vyznačující se schopností vzletu a přistání na krátké ploše a dobrým výkonem ve vysokých nadmořských výškách, se prodávaly i do dalších zemí, mnohdy právě přes Sovětský svaz do „spřátelených“ zemí v Asii, Africe či v Jižní Americe.
Špičkové technologie na obou stranách
Projekt MOSTA, jehož rozpočet činí zhruba půl miliardy korun, má znamenat přínos nejen pro zúčastněné firmy, ale jeho vliv se má projevit makroekonomicky v celém regionu. Každá taková událost na trhu je impulzem pro vývoj techniky, ať už jde o dílčí inovace v oblasti motorů či dalších letadlových prvků, nebo navazujících projektů s přesahem do dalších průmyslových odvětví.
Pro vývoj letadla v současných podmínkách je každopádně nezbytné zvolit odpovídající technologie již ve fázi vzniku návrhů a technických plánů. Už v roce 2009, kdy byl projekt modernizace L-410 UVP-E20 připravován, bylo jeho autorům jasné, že se neobejdou bez výkonného konstrukčního 3D softwaru a podpůrného PLM systému.
Zatímco dosavadní typ L-410 UVP-E20 vychází z geometrického modelu tvořeného pouze 2D šablonami v definovaných řezech konstrukce, L-410 NG je již vyvíjen jako úplný 3D model zpracovávaný v softwaru Catia. Všichni zúčastnění nyní pracují s aktuální verzí prostorového modelu výrobku. Tak se přenášejí naprosto přesné a jednoznačné geometrické informace od konstruktérů k výpočtářům, technologům, NC programátorům a nakonec i ke kontrolorům ve výrobě.
Dokumentace kompletně ve 3D
Ve výběrovém řízení na dodávku 3D/PLM řešení na bázi Catia V5 a Enovia SmarTeam pro projekt MOSTA zvítězila společnost Technodat, která dokázala nabídnout předchozí znalosti problematiky z leteckého průmyslu díky spolupráci s taktéž kunovickou společností Evektor. Také ta se na vývoji nové generace L-410 NG podílí – jejím úkolem je rekonstrukce křídla letounu.
Projekt implementace zvoleného softwaru byl zahájen v polovině roku 2010. Paralelně s předimplementační analýzou probíhalo zavádění vlastního řešení a během pouhých pěti týdnů byl do konstrukce předán PLM systém s datovým modelem odvozeným od existujícího projektu v Evektoru. Následovala podpora v sídle zákazníka, základní a pokročilé školení systémů Catia, Enovia a SmarTeam pro pracovníky konstrukce a softwaru Enovia DV1 pro útvary mimo konstrukci. Součástí školení byl i tzv. metodický den Technodat/Evektor.
V další fázi byla nastartována kustomizace řešení a integrace s ERP systémem Infor LN, přizpůsobení systému požadavkům projektu MOSTA a byly rovněž zahájeny práce v oblasti změnových procesů, správy kusovníků a jejich položek a spolupráce s externí organizací. V podzimních měsících roku 2010 byl instalován systém Engineering Base Cable (Aucotec) pro podporu práce elektro-konstruktérů a proběhlo zaškolení jeho uživatelů.
V dalších letech firma postupně rozšiřovala instalace systému jednak konstrukční pracoviště, ale i na pracoviště pro konstrukci elektrosystémů a pracoviště pro NC obrábění dílů. V současné době již využívá přes dvě desítky pracovišť vybavených systémem Catia V5 PLM Express a do PLM systému má aktuálně přístup téměř čtyřicet uživatelů. Konečným cílem je dospět ke komplexnímu PLM řešení, do nějž budou mít přístup také pracovníci dalších útvarů, které se nějakým způsobem podílejí na výrobě.
Tvrdá zkouška Letu v Himalájích
Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková v souvislosti s plánovaným zavedením L-410 NG do sériové výroby vyjádřila v médiích přání produkovat až třicet letounů za rok. Že se to firmě může podařit splnit, nasvědčují dosavadní úspěchy jejích letadel. Například čerstvá zakázka do Nepálu, kam budou dodány dva letouny L-410 UVP-E20 a projdou zde opravdu tvrdou zkouškou, když jejich hlavní destinací má být letiště Lukla, jedno z nejnáročnějších na světě.
Přistávací dráha je zde sklonitá pod úhlem 12°, navíc na jedné straně ohraničená šestisetmetrovým srázem, na druhé končící skalní stěnou. K tomuto úspěchu nahrálo zejména vybavení L-410 UVP-E20 novými pohonnými jednotkami.
Z historie výroby letadel v Kunovicích
V roce 1936 vznikl v Kunovicích pobočný závod továrny na letadla Avia Letňany. Po svém vzniku fungoval jako opravárenský závod letounů typu Avia. Po okupaci Československa fungoval rovněž jako opravárenský závod, tentokráte pro německou armádu. Po skončení války byl podnik znárodněn a opravoval snad všechny typy letounů, které v tehdejším Československu létaly.
Na začátku 50. let byla zahájena výstavba nového závodu (dnešní areál podniku), do kterého se přesunula výroba v té době vyráběného sovětského stroje JAK 11. Později byla v podniku vyráběna modernizovaná verze letounu Aero Ae 45 resp. Aero Ae 145.
V roce 1957 přistoupil podnik ke konstrukci prvního samostatného letounu L-200 Morava a o čtyři roky později ke konstrukci zemědělského letounu Z-37 Čmelák. Společnost vyráběla i cvičný proudový letoun L-29. V roce 1969 byl zalétán snad nejúspěšnější výrobek Kunovického závodu, letoun L-410. Tohoto letounu bylo v různých verzích a modifikacích vyrobeno přes tisíc kusů. Od začátku 90. let minulého století byl vyvíjen a testován nový čtyřicetimístný letoun L-610 G.
Již od svého vzniku měl podnik ve svém programu výrobu bezmotorových letounů. Nejúspěšnějším větroněm tohoto podniku je L-13 Blaník exportovaný do 43 zemí. Celkem bylo do roku 1982, kdy byla výroba ukončena, vyrobeno 2649 Blaníků. Od roku 1988 je vyráběn dvoumístný celokovový L-23 a od roku 1991 jednomístný celokovový L-33.
Podnik se také ve své historii podílel na několika neleteckých výrobách od radiolokace až po automobilový průmysl. V současné době se podílí na několika projektech, při kterých spolupracuje s renomovanými evropskými i světovými výrobci letadel.
Stoprocentním vlastníkem Aircraft Industries je od roku 2013 ruská průmyslová společnost Ural Mining and Metallurgical Company (UGMK).
Připravil Jan Homola s využitím podkladů od společnosti Technodat, CAE-systémy.