V pátek se konalo celostátní utkání středoškolských a univerzitních týmů v soutěži o nejrychlejšího robota. Pojďme se ohlédnout, který tým poskládal nejlepšího robota z lega.
Do letošního ročníku Robosoutěže pro střední školy se přihlásil rekordní počet studentských týmů. Ze 155 se jich 29 utkalo v národním finále. Soutěžní úloha s názvem Střelnice umožnila všem týmům zvolit rozmanité konstrukční přístupy. Roboti z lega měli za úkol během 90 sekund posbírat míčky rozestavené na hrací ploše podle barev a umístit je do příslušných barevných terčů. První tři místa nakonec obsadily tyto tříčlenné týmy:
- Unstable Voltage – studijní program Kybernetika a robotika na FEL ČVUT
- Mindbreak2 – Gymnázium Příbram
- Kotrš – Gymnázium Jakuba Škody Přerov
Vítězný robot týmu Unstable Voltage používal metodu rozlišování míčů barevným čidlem v kombinaci s obřím zásobníkem a přesnou střelbou do terče. Jeho konstruktéři rozhodně nejsou v soutěži nováčky. Tým vsadil na zkušenosti z pěti přechozích ročníků, které absolvovali při pražském Gymnáziu Nad Alejí. Robota zkonstruoval spolu s kolegou Jakubem Lukešem a Vojtěchem Tollarem v rámci cvičení v programu Kybernetika a robotika na FEL ČVUT.
Finalisté mohou studovat robotiku bez přijímacích zkoušek
Finálové klání 29 robotů ukázalo, že středoškoláci se rozhodně nemusí univerzitního studia bát. Všichni finalisté soutěže ze středních škol mohou být přijati do bakalářského studijního programu Kybernetika a robotika bez přijímaček. V tomto programu je kladený důraz na schopnost řešit komplexní problémy kreativně a jako tým – i to je podstatou Robosoutěže.
Popularita soutěže rok od roku roste a hlásí se čím dál více škol. Letos na jaře proběhla již třetí soutěž pro základní školy. Dalším přirozeným krokem pro příští rok je zapojení zahraničních týmů, čímž by se Robosoutěž mohla stát mezinárodní.
Úplné pořadí soutěžících a další informace najdete na webových stránkách robosoutez.cz nebo sociální síti.
Na závěr se sluší poděkovat pořadatelům za podporu technického vzdělávání a rozvoj kreativního myšlení žáků a studentů.
Zdroj: Katedra řídicí techniky, FEL ČVUT