Úhloměr umožňuje vytvořit pomocné čáry skloněné v požadovaném úhlu, případně měřit úhly mezi již vytvořenými prvky. Tato funkce umožní konstruovat v řešení SketchUp přesněji a efektivněji.
Funkci Úhloměr (Protractor) spustíte kliknutím na ikonu úhloměru, který bývá umístěn např. v panelu Stavba (Construction).
Tip: Funkce úhloměr se nachází také v panelu Nástroje (Tools) → Úhloměr (Protractor).
Dotykem úhloměru na plochu objektu v modelovacím prostoru je možné vytvořit úhel v konkrétní ose. Zčervená-li úhloměr, budeme pracovat s úhlem kolem červené osy, zezelená-li → kolem zelené osy, zmodrá-li → kolem modré osy. Zůstane-li úhloměr černý, budeme pracovat s úhlem v jiné ose, než jsou červená, zelená a modrá.
Tip: Držením klávesy Shift dojde k zafixování úhloměru v definované ose. Následně je možné úhloměr přesunout do bodu, ve kterém chce uživatel s úhloměrem pracovat.
Příklad použití úhloměru: Geometrické určení polohy otvoru
Chceme vytvořit otvor v polovině rozteče os původních dvou otvorů, se středem orientovaným pod úhlem 45° od obou středů původních otvorů. Ze středu prvního otvoru vedeme první přímku ve směru červené osy – a následně pod úhlem 45°.
Tip: Konkrétní hodnotu úhlu je možné zadat kliknutím na tlačítko Tab do pole úhel.
Jakmile je otvor vytvořen, je možné pomocné čáry vymazat, případně v menu Zobrazit (View) zatrhněte, aby se nezobrazovala Vodítka (Guides).
V toto chvíli je vytvořen otvor v požadované pozici. Pomocí funkce Úhloměr můžeme ověřit, zda úhel mezi novým otvorem a dvěma původními otvory svírá úhel 90°.