Zapomeňte na World of Warcraft i na Call of Duty. Dassault Systemes přichází s hračkou, ve které uspokojíte svoje touhy po virtuálním světě a k tomu vám otevře cestu k obzorům, kde se byznys dělá úplně jinak, než jste zvyklí.
Bernard Charles je veselý chlapík. Zrovna včera, když už téměř všichni účastníci večerní recepce pro novináře nastoupili do autobusů a zamířili vstříc svým hotelům, přihnal si to k našemu stolu, kolem kterého seděla poslední skupinka novinářů a s úsměvem se nás optal, co to kujeme za pikle, že nenásledujeme ostatní. Prohodili jsme spolu pár vět a pak, povzbuzeni nečekanou rozpravou s nejvyšším šéfem Dassault Systemes, taky opustili lokál.
Stejně bezprostředně působí pan Charles na pódiu, když prezentuje obchodní výsledky své firmy, anebo ještě lépe, když může předvést některý z nových produktů. Zvlášť nadšeně pak mluví o strategii, kterou v angličtině nazývá „lifelike experience“. Zkušenost jako ze života, to je směr, kterým se pod Charlesovým vedením ubírá vývoj nových aplikací v řadě Dassault Systemes V6 a zasahuje také do rajónu řešení SolidWorks.
Na konferenci SolidWorks World letos Charles vystoupil teprve podruhé, ovšem rovnou dvakrát. Doprovodil jej totiž jeho virtuální dvojník, věrná počítačová kopie, se kterou se v prostředí čerstvě představeného programu Post3D vypravil přesvědčit poteciální čínskou zákaznici ke koupi mobilního kancelářského křesla, jež v SolidWorksu zkonstruoval Jeremy Luchini.
Virtuální Jeremy Luchini kráčí ke svému nadřízenému, aby mu ukázal, co vše umí jeho návrh závěsného křesla. Ve skutečnosti přitom stojí za svým počítačem (vpravo dole) a ovládá svého avatara.
(Foto: Jan Homola, CAXMIX)
Post3D si můžete představit jako virtuální prostor, do nějž lze umístit jakýkoliv digitální prototyp výrobku vytvořený ve 3D CAD systému. Možnosti jsou tedy téměř neomezené. V prostoru jste zastoupeni počítačovým avatarem, který může vypadat přesně jako vy. V praxi bude tato funkce asi zbytečným nadstandardem a vystačíte si s univerzálním „člověkem“, který vás ve virtuální realitě zastoupí. Setkání virtuálního Luchiniho a Charlese však vyvolalo očekávané pobavení napříč sálem, marketing jednoduše zafungoval.
Přesnější popis programu zatím k dispozici nemáme, takže popsat lze jen to, co bylo viděno během přednášky. Digitální prototyp ve virtuálním prostředí můžete zkoumat ze všech stran, prohlížet si jej, spouštět jeho funkce, sledovat simulované pohyby… poslouží zkrátka stejně dobře, jako fyzický výrobek kdekoliv na veletrhu. S tím rozdílem, že pro jeho objevování nemusíte opustit prostory své kanceláře.
Každý z uživatelů vidí scénu ze své vlastní perspektivy. Za chvíli se k pánům připojí zájemkyně o koupi křesla až ze vzdálené Číny.
(Foto: Jan Homola, CAXMIX)
Slovy Charlese přináší Post3D „nový způsob, jak dělat byznys“. Řešení je to prozaické – představte si, že chcete prodat výrobek na druhý konec světa. Standardně by bylo nutné, aby zákazník vyslal delegaci, která si prohlídne fyzický prototyp a bude-li spokojena, objedná výrobu produktu.
To vše může v Post3D proběhnout ve virtuální rovině. Prodejce a zákazník se setkají pouze prostřednictvím svých avatarů ve virtuálním světě, kde je připravovaný výrobek zasazen do kontextu, v jakém bude používán. Při oboustranné spokojenosti si potom můžete „plácnout“ a nevytáhnout paty z domu. Jestli vás něco může mrzet, tak snad jenom to, že kontakt rukou zastoupí jen neosobní počítačový skript.