Vroubkování se zpravidla vytváří na různé části držáků, rukojeti, hlavy šroubů, matice, čepy atd. a v praxi se jedná o dokončovací metodu. V dnešním díle si ukážeme názorně, jak vroubkování vytvořit na válcové ploše.
Tato metoda se vyznačuje tím, že po vroubkování se původní průměr zvětší o několik desetin milimetru. Při operaci vroubkování se na povrch vytlačují dvojice pravoúhlých nebo kosoúhlých křižujících se rýh a ty jsou předpokladem k vytvoření modelu v řešení Solid Edge.
Pro vymodelování rýh se zužitkuje práce s rovinami a několik funkcí jako je Nabalit skicu, Tažení, Pole a Zrcadlení. Tvorbu vroubkování si vyzkoušíme na vymodelovaném čepu a aplikujeme je do levé části čepu před drážku pro pojistný kroužek.
Otevřete uložený soubor čep vymodelovaný podle našeho návoduVyberte příkaz Tečně ze záložky Domů → RovinyKlikněte na válcovou plochu a potvrďte levým tlačítkem, tím se vytvoří nová rovina (Vroubkování)Vyberte příkaz Čára ze záložky Domů → Kreslit a uzamkněte si rovinuNakreslete čáru pod úhlem 45 stupňů od osy rotace tělesaPro promítnutí čáry pod úhlem 45 stupňů na válcovou plochu využijeme funkci Nabalit skicu ze záložky Tvorba ploch → Nabalit skicuVyberte válcovou plochu a potvrďte pravým tlačítkem (obrázek 1). Pokračujte výběrem křivky (obrázek 2) a opět potvrďte pravým tlačítkem. Na obrázku 3 vidíte již promítnutou křivkuVyberte příkaz Kolmo ke křivce ze záložky Domů → Roviny a vytvořte rovinu kolmou na promítnutou křivkuRovinu orientujte na koncový bod křivky a potvrďte pravým tlačítkemVyberte příkaz Čára ze záložky Domů → Kreslit a uzamkněte si rovinu. Příkazem Pohled skici se umístěte na správnou rovinu a nakreslete kolmou čáru
Tip: Pro rychlé přepnutí pohledu na aktuální rovinu použijte klávesovou zkratku Ctrl + H
Nakreslete trojúhelníkVyberte příkaz Vzdálenost mezi ze záložky Domů → Kóta a zakótujte vrchol trojúhelníku k vrcholu promítnuté křivce s odsazením 0,4 mm (viz červené šipky)Zvolte funkci Vyříznutí tažením ze záložky Domů → TělesaOznačte křivku a potvrďte pravým tlačítkem. Pokračujte výběrem trojúhelníku a znovu potvrďte. Tím se vyřeže rýha. Rýhu musíme ještě správně orotovat, proto zvolte v plovoucím okně funkci Vyříznutí tažením – osa a zvolte válcovou plochu. Tlačítkem Dokončit operaci potvrdíteNeodřezané plošky odstraníte pouhým kliknutím na plochu, zvolením šipky a táhnutím směrem dolů nebo nahoruVe stromové historii označte vytvořené vyříznutí…… a zvolte funkci Kruhové ze záložky Domů → PoleKlikněte na osu válcové plochy a zadejte početVe stromové historii označte vytvořené pole a vyvolejte funkci Zrcadlit ze záložky Domů → Pole jako rovinu zrcadlení zvolte XZVytvoří se zrcadlová rýha, která se překrývá s původní rýhouPro správné překrytí zvolte funkci Odečíst ze záložky Domů → Pole. Prvně vyberte celé těleso a potvrďte pravým tlačítkem, poté vyberte zrcadlené rýhy a opět potvrďteVytvořené vroubkování
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Stejně jako většina ostatních webů na internetu používá i tento ke svému bezproblémovému provozu tzv. cookies. Pokud chcete tento web nadále používat, klade nám EU za úkol požadovat po vás souhlas s tímto sdělením.Souhlasím