Zakladatel populární sociální sítě Facebook Mark Zuckerberg oficiálně potvrdil na summitu Vanity Fair v San Francisku, že vyvíjí vlastní platformu rozšířené reality. Zároveň dodal, že vývoj a vlastní realizace nebudou jednoduché.
Sociální síť Facebook již vstoupila do oblasti virtuální reality, když získala Oculus VR. Ve spolupráci s firmou Samsung se připravuje na spuštění populárního a nejznámějšího řešení virtuálních brýlí Oculus Rift. Oproti virtuální realitě však dostane sociální síť prostřednictvím rozšířené reality jinou příležitost – dokáže uživatele spojit s jejich prostředím. Vývoj je však na začátku a k vysněnému cíli povede ještě dlouhá cesta.
Rozšířená realita na letošním strojírenském veletrhu
Rozšířenou realitu jste měli možnost vidět i na letošním MSV 2015 v Brně, kde ji prezentovalo Vydavatelství Nová média. To vyvinulo jako první v České republice aplikaci rozšířené reality Augo Konstruktér, s níž si můžete nad magazínem Konstruktér a speciální přílohou Trendy ve strojírenských technologiích zobrazovat na svém stole virtuální 3D modely výrobků. Nad třetím letošním vydáním magazínu Konstruktér 3/2015 můžete zobrazit např. nejdražší české auto Hoffmann & Novague, upínací přípravky společnosti Schunk nebo konstrukční řešení šicího stroje zpracované společností Technodat.
Virtuální versus rozšířená realita
Virtuální realita (anglicky virtual reality) je technologie umožňující uživateli stát se součástí simulovaného prostředí a zároveň vytváří iluzi okolního světa. Vytváří tak vizuální zážitek na monitorech či prostřednictvím audiovizuálních helem nebo brýlí. Pokud je součástí systému virtuální reality i speciální oblečení, dovede snímat pohyb (pohybové senzory) a stimulovat hmat (datová rukavice). Virtuální realita nalezla uplatnění v lékařství, sportech (správná technika pohybu), vzdělávání (virtuální animace), při bojovém výcviku, v konstrukci strojních částí, u pilotování, hraní her atd.
Rozšířenou realitou (anglicky augmented reality) se označuje reálný svět doplněný o počítačem vytvořené digitální modely. Jedná se o zobrazení v reálném čase prostřednictvím kamery (fotoaparát, chytrý telefon, tablet atd.) a následné doplnění o digitální prvky – informace o daném objektu. Ty mohou být ukryty v textu nebo 2D či 3D objektu. V případě kamery se nejčastěji používá pro ukrytí informace tzv. marker. Jakmile jej aplikace rozpozná, určí jeho polohu i orientaci v prostoru snímaného prostředí. Na základě těchto informací pak dokáže doplnit scénu o 3D model. Rozpoznání markeru spočívá na kvalitě a rozlišení kamery a správném osvětlení. Zpravidla se jedná o jednoduché černobílé piktogramy – symboly, QR kódy apod. – nebo obrázky. Využití rozšířené reality se uplatňuje ve vzdělávání, reklamě, marketingu i v podpoře prodeje, e-shopech, hrách a zábavě.
9 Comments
Pingback: Velký přehled zajímavých událostí roku 2015 » Konstrukter.cz